Το 4ο Γενικό Λύκειο Ζωγράφου στην Ιταλία μέσω Erasmus+

Έξι μαθητές του 4ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανταλλαγής νέων Me, Myself and I”.

myself-1

Χρηματοδοτήθηκε από το Εrasmus+ και έλαβε χώρα στο Ligonchio της Ιταλίας από 6 έως 14 Σεπτεμβρίου 2016. Το πρόγραμμα αυτό εστίασε στο να γνωρίσουν τα παιδιά (ηλικίας 14-18 ετών) τον εαυτό τους, τα συναισθήματά τους και τις ιδιαιτερότητες του κάθε φύλου με απώτερο στόχο την ισότητα των φύλων και την καταπολέμηση των διακρίσεων και των σεξουαλικών και πολιτιστικών στερεοτύπων.

Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από τον μαθητή Σπύρο Νούση και τις μαθήτριες  Ανδρονίκη Καρακώστα, Λένα Κοντού, Κλαούντια Κοβατσάι, Μαρκέλλα Μαλαγάρη και Ελένη Χριστινάκη.

Υπεύθυνη της ομάδας μας ήταν η κα Βασιλική Γεωργούλα, φιλόλογος του 4ου ΓΕΛ Ζωγράφου.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή 5 οργανισμών από 5 διαφορετικές χώρες και συνολικά 45 συμμετέχοντες.

Συντονιστικός φορέας ήταν ο οργανισμός  Νο Βorders από την Ιταλία ενώ συμμετείχαν ως εταίροι οι οργανισμοί:  ASOCIACION JUVENIL INTERCAMBIA από την Ισπανία, KEAN από την Ελλάδα, Zavod NEFIKS από τη Σλοβενία και Beyond Barriers από την Aλβανία.

Πριν από την ανταλλαγή των παιδιών πραγματοποιήθηκε ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο στο Μιλάνο από 24 έως 30 Ιουλίου 2016 με αναφορά στη μη τυπική εκπαίδευση και τις μεθόδους  που χρησιμοποιούνται για να προσεγγίζουν τις ομάδες νέων. Το σεμινάριο παρακολούθησαν η εκπαιδευτικός  και ένας φοιτητής που συνόδευσαν την αποστολή των Ελλήνων ως Group Leaders.

Στις 6 Σεπτεμβρίου 2016, η ελληνική ομάδα έφτασε αρκετά πρωί στην πόλη του Bergamo και όλοι μαζί περιηγήθηκαν στη μεσαιωνική Άνω πόλη μέχρι την απογευματινή συνάντηση με τις υπόλοιπες αποστολές.Το ίδιο βράδυ μεταφέρθηκαν με πούλμαν στο  Ligonchio (Bologna) και κατέλυσαν σε ένα μικρό ξενοδοχείο που βρίσκεται μέσα σε εθνικό πάρκο, σε υψόμετρο 1000μ.

Τις επόμενες ημέρες, όλα τα παιδιά, σχημάτισαν πολυπολιτισμικές ομάδες και συνεργάστηκαν σε δραστηριότητες και σχέδια εργασίας από τις 9 π.μ.έως το βράδυ, με μικρά διαλείμματα για φαγητό.    Τα βράδια απολάμβαναν τις “διαπολιτισμικές βραδιές” κατά τις οποίες οι ομάδες αναλάμβαναν με ευφάνταστο τρόπο να παρουσιάσουν στους άλλους συμμετέχοντες τη χώρα τους.

Την πρώτη ημέρα οι δραστηριότητες επικεντρώθηκαν στη γνωριμία των συμμετεχόντων και στην αυτοπαρουσίασή τους. Από την αμέσως επόμενη ημέρα, οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν απόψεις και γνώσεις για το θέμα της ευαισθητοποίησης των νέων σχετικά με  τα κοινωνικά στερεότυπα και παρουσίασαν την κατάσταση στη χώρα τους. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκαν 4 μεικτές ομάδες παιδιών διαφορετικού φύλου, ηλικίας και εθνικότητας και  δούλεψαν σε 4  αλληλεπιδραστικά εργαστήρια.

Αυτά είχαν ως αντικείμενα:

  • την “Αυτογνωσία”, όπου ανέλυσαν τη σπουδαιότητα του να γνωρίζεις τον εαυτό σου,                
  • τα “Κοινωνικά Στερεότυπα”, κατά το οποίο πρότειναν την αλλαγή νοοτροπίας και αντιλήψεων για να επιτευχθεί η ισότητα των φύλων και να αποφευχθούν οι κοινωνικές διακρίσεις,
  • το “Φύλο και ΜΜΕ”, στο οποίο τα παιδιά επικεντρώθηκαν στον τύπο που αναπαράγει στερεότυπα γύρω από τα χαρακτηριστικά και τις σχέσεις των δύο φύλων, και  τέλος
  • τη “Διαπολιτισμική Επικοινωνία” όπου προωθήθηκε η διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση μέσα από κοινό έργο.

Μετά από μια σειρά δραστηριοτήτων σχετικών με το θέμα που πραγματευόταν κάθε ομάδα, ανατέθηκε στα παιδιά η παραγωγή κάποιου project. Τα παιδιά με κέφι, κόπο και δημιουργικότητα σχεδίασαν και παρουσίασαν μπροστά σε κοινό, στην πόλη Lucca της Τοσκάνης δράσεις που μάλιστα μεταδόθηκαν ζωντανά σε τοπικό τηλεοπτικό κανάλι.

Το πρόγραμμα έληξε με απολογισμό των πεπραγμένων και από την πλευρά των παιδιών, με επισημάνσεις για βελτίωση αλλά και με προτάσεις για μελλοντικά προγράμματα.

Την τελευταία μέρα μείναμε στο Μιλάνο και επισκεφτήκαμε  τον Καθεδρικό ναό (Ντουόμο), τη στοά V. Emmanuele, το Καστέλο Σφορτζέσκο, τη Σκάλα του Μιλάνου και τον μνημειακό χώρο Garibaldi.

myself-2

Κάνοντας έναν απολογισμό θα λέγαμε ότι το πρόγραμμα συνέβαλε στη βελτίωση βασικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδιών, χρήσιμων στη μελλοντική τους ζωή. Συγκεκριμένα, μπορούμε να αναφέρουμε ότι οι μαθητές βελτίωσαν την επικοινωνία τους στην αγγλική γλώσσα παράλληλα με την καλλιέργεια της μητρικής τους. Επίσης, εξασκήθηκαν σε πρακτικές δεξιότητες όπως τον σχεδιασμό και την οργάνωση δραστηριοτήτων, τη λήψη αποφάσεων, τη διαχείριση χρόνου, τη διαπραγμάτευση και την επίλυση προβλημάτων. Η συχνή αλλαγή της σύστασης των ομάδων, η αλληλεξάρτηση και συνεργασία  τους εντός της ομάδας ενδυνάμωσαν τις  διαπροσωπικές και κοινωνικές τους δεξιότητες ενώ παράλληλα μέσω των επιτευγμάτων τους ενίσχυσαν την αυτοεκτίμησή τους. Τέλος, η  διαρκής αλληλεπίδραση σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον ενίσχυσε το αίσθημα του ανήκειν στην ευρωπαϊκή κοινότητα. 

Μετά την επιστροφή τους τα παιδιά μοιράστηκαν την εμπειρία τους με τους συμμαθητές τους αλλά και με προγραμματισμένη παρουσίαση προς την τοπική κοινότητα επιδιώκουν να διαδώσουν ότι  η μάθηση δεν ολοκληρώνεται μόνο μέσα από ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά είναι μια συνεχής διεργασία που συντελείται δια βίου και χρησιμοποιεί διάφορους τρόπους και μέσα.

myself-3

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αρέσει σε %d bloggers: